Kompetenceudvikling
Fordybelsesmodul

Breakthrough

Hvordan holder vi fast i elevernes nysgerrighed? Og hvordan fodrer vi nysgerrigheden, så eleverne kan fordybe sig, bryde igennem og udforske deres interesser?

I løbet af efteråret 2019 udbydes fordybelsesmodulet i Breakthrough, hvor lærere og pædagoger får redskaber til at stilladsere forløb, der bygger på Breakthrough.

Breakthrough[1] – på dansk ’bryd igennem’ - er en metode at arbejde på, hvor eleverne fordyber sig i et selvvalgt emne. Fokus er på elevernes interesser og styrker, hvor de opdager og udvikler, hvordan de lærer. Vi arbejder med børns nysgerrighed, glæde og engagement og udgangspunktet er, at alle børn er gode til noget, ikke kun indenfor dansk og matematik – men indenfor alle områder.

I løbet af efteråret 2019 udbydes fordybelsesmodulet i Breakthrough, hvor lærere og pædagoger får redskaber til at stilladsere forløb, der bygger på Breakthrough. Læreren og pædagogen er vejledere i forløbene, hvor den primære opgave er at støtte eleverne, hvor der er behov, og hjælpe med praktiske ting. Målet med Breakthrough er at skabe forløb, hvor eleverne oplever medansvar og bevidsthed om egen læring. Eleverne får glæde, motivation og energi i læringen, når de helt selv kan vælge, hvad de vil arbejde med, og dermed får de mere fokus på selve læringsprocessen. Her vil der være rig mulighed for, at eleverne kan arbejde med fx brugen af læringsstrategier, læringsmål, SOLO-taksonomi, feedback eller læringskløften (The Pit).

Hvad består fordybelsesmodulet af?

Fordybelsesmodulet er ikke et traditionelt kursus. Det har til formål at give de deltagende lærere og pædagoger redskaber til at opbygge deres egne breakthrough-forløb og afprøve dem i deres egen praksis. Modulet gennemføres som et læringsværksted bygget op som tre værkstedsmoduler af 6-7 timers varighed fordelt over et halvt år med praksisafprøvninger på egen skole.  Læringsværkstederne vil foregå som en vekselvirkning mellem oplæg, erfaringsudveksling og arbejde i eget skoleteam. Derfor bør hver skole tilmelde mindst 2-3 medarbejdere - gerne flere, gerne som team. Det er vigtigt, at forløbet ses som optakt til en mere omfattende udbredelse af en praksis, der bygger på Breakthroughs principper på skolen. Det må derfor anbefales af modulet også er ledelsesforankret.

Fordybelsesmodulet afholdes af lærere eller pædagoger fra skoler i 3K, som har erfaring med at arbejde med Breakthrough. Læringsværkstederne inddrager inspiration fra New Zealand, 21st century skills og allerede igangværende projekter i 3K.

Vil I være med?

Modulet gennemføres som et læringsværksted bygget op som tre værkstedsmoduler af 6-7 timers varighed fordelt over et halvt år med praksisafprøvninger på egen skole. Læringsværkstederne vil foregå som en vekselvirkning mellem oplæg, erfaringsudveksling og arbejde i eget skoleteam. Derfor bør hver skole tilmelde mindst 2-3 medarbejdere - gerne flere, gerne som team.

Når I har besluttet, hvem der skal deltage fra jeres skole, tilmelder I medarbejderne det samlede forløb. Der er kun ét hold, da vi i første omgang kun tror, at der er interesse for ét. Hvis interessen er større end hvad vi kan tilgodese med det ene hold, vil vi oprette nyt i foråret eller efteråret 2020. 
Som altid, er I velkomne til at kontakte os for spørgsmål. I kan enten kontakte Farheen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. tlf. 20 99 06 74 eller Trine på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. tlf. 21 77 96 49.

Link til tilmelding

[1] Den New Zealandske skole Stonefields School arbejder med begrebet Breakthrough og er den primære inspirationskilde til fordybelsesmodulet.

Elever der bryder igennem udforsker deres interesser og skærper deres styrke.