Fokusområde

SOLO-taksonomi

SOLO-taksonomi er oprindelig udviklet af den australske læringsteoretiker John Biggs, og modellen er siden udviklet til brug i undervisnings- og læringssituationer af Pam Hook fra New Zealand.

På denne side kan du finde kursusmateriale, inspiration, litteratur og lignende om SOLO-taksonomi. 

Video: Se hvordan Signe og 5.C på Vadgård Skole arbejder med SOLO i dansk

Søger du praksiseksempler på SOLO som inspiration til din egen undervisning?

Vi har filmet, hvordan Signe Jørgensen og 5. C på Vadgård Skole arbejder med SOLO i danskundervisningen.

Kursusmateriale

Vi har samlet kursusmateriale fra frontløber/instruktøruddannelsen, som blev afviklet fra januar-september 2019.

Skoleforløb

Her kan du finde inspiration og gode råd til planlægning af skoleforløb.

Få hjælp fra 3K instruktør

Hvis du som instruktør eller frontløber står overfor at skulle igang med skoleforløb eller introducere dine kollegaer for SOLO-taksonomi, men har brug for en hjælpende hånd til at tage hul på arbejdet, så kan en af vores 3K instruktører hjælpe dig.

Hvorfor arbejder vi med SOLO-taksonomi?

I arbejdet med at skabe et fælles sprog om læring på skolen har mange af skolerne allerede kastet sig over taksonomiske redskaber. SOLO-taksonomi repræsenterer et af disse redskaber, og modulet i SOLO-taksonomi skal således understøtte deltagernes forståelse af udgangspunktet for læring. På instruktøruddannelsen i SOLO-taksonomi får deltagerne kompetencer til at differentiere læring og kunne formulere klare læringsmål og succeskriterier til forberedelse, gennemførelse og evaluering af læringsforløb.

Et sprog for læring

SOLO giver eleverne et sprog for læring og redskaber til at vurdere, analysere, reflektere og forstå deres egen læringsproces. SOLO giver eleverne svar på de tre centrale spørgsmål om: Hvad er jeg ved at lære, hvor er jeg i min læringsproces og hvad er mit næste skridt? Samtidig hjælper følgende overvejelser eleven til bedre at forstå og regulere sin egen læreproces: Hvad er gode spørgsmål, der hjælper mig til at kunne reflektere, overveje og analysere det, jeg er i gang med at lære? Hvilke spørgsmål er gode at stille, hvilke strategier og redskaber er bedst at benytte, og hvilke former for opgaver er gode at bruge?

Litteratur

First Steps with SOLO taxonomy af Pam Hook

Hjemmeside med materialer mm.: pamhook.com