I sommeren 2018 havde Søborg Skole arbejdet intenst med at udvikle en ny skoleplan og en række indsatser, de ønskede at sætte i gang. Men de savnede samtidig et konkret redskab til at vurdere, om indsatserne fik liv længere ude i organisationen. Og dermed også, om de ville have en positiv effekt på elevernes læring og trivsel.
Derfor besluttede skoleleder Johan Rønne og resten af ledelsen at indføre agentrunder til at følge op på virkningerne af de forskellige indsatser. Agentrunderne er inspireret af de såkaldte ’learning walks’ og gennemføres af et agentteam, der er en blanding af ledere, LIC’er og andre medarbejdere fra skolens SL-team. Fremgangsmåden er, at agenterne går i dialog med elever i undervisningen, hvor de spørger dem om temaer knyttet til de fælles indsatser i skoleplanen.
Målet med agentrunderne er at komme tættere på praksis, høre elevstemmen og dermed bedre kunne vurdere effekterne af de fælles indsatser. Søborg Skole har med stor vedholdenhed gennemført agentrunder hver uge siden 2018, og erfaringerne har været så positive, at de planlægger at fortsætte længe endnu.