Vi har samlet kursusmateriale fra frontløber/instruktøruddannelsen, som blev afviklet fra januar-september 2019.
Hvis du som instruktør eller frontløber står overfor at skulle igang med skoleforløb eller introducere dine kollegaer for SOLO-taksonomi, men har brug for en hjælpende hånd til at tage hul på arbejdet, så kan en af vores 3K instruktører hjælpe dig.
I arbejdet med at skabe et fælles sprog om læring på skolen har mange af skolerne allerede kastet sig over taksonomiske redskaber. SOLO-taksonomi repræsenterer et af disse redskaber, og modulet i SOLO-taksonomi skal således understøtte deltagernes forståelse af udgangspunktet for læring. På instruktøruddannelsen i SOLO-taksonomi får deltagerne kompetencer til at differentiere læring og kunne formulere klare læringsmål og succeskriterier til forberedelse, gennemførelse og evaluering af læringsforløb.
SOLO giver eleverne et sprog for læring og redskaber til at vurdere, analysere, reflektere og forstå deres egen læringsproces. SOLO giver eleverne svar på de tre centrale spørgsmål om: Hvad er jeg ved at lære, hvor er jeg i min læringsproces og hvad er mit næste skridt? Samtidig hjælper følgende overvejelser eleven til bedre at forstå og regulere sin egen læreproces: Hvad er gode spørgsmål, der hjælper mig til at kunne reflektere, overveje og analysere det, jeg er i gang med at lære? Hvilke spørgsmål er gode at stille, hvilke strategier og redskaber er bedst at benytte, og hvilke former for opgaver er gode at bruge?
First Steps with SOLO taxonomy af Pam Hook
Hjemmeside med materialer mm.: pamhook.com