Gode råd til brug af SOLO plakaterne

Vi har indsamlet gode erfaringer fra kollegaer, der er kommet godt igang med SOLO verberne. Her er listet nogle af deres gode råd:

1. Hæng verberne op i klassen

  • Begynd timen med at fortælle, hvad vi skal, og bruge plakaten til at tale om, hvordan vi kan gøre det?
  • Gør undervejs i timen opmærksom på, om vi indsamler viden, forbinder viden eller udvider viden.
  • Gør undervejs i timen opmærksom på, hvilket verbum vi arbejder med lige nu, og hvordan man gør det godt.
  • Brug de sidste ti minutter af timen til at besøge verberne og reflekter over, hvor i timen vi brugte dem.
  • Brug plakaten, når du har en lektiehjælper rolle.

2. Hæng verberne op hvor du forbereder undervisningen

  • Sammenhold verberne med de forløb, der findes på portaler og i bøger og få supplerende ideer. 
  • Se om der er et HOTMAP, du kan sætte i spil, når klassen alligevel skal “beskrive”, “sætte i rækkefølge”, forklare “virkninger” eller “årsager” m.m.

Erfaringerne er indsamlet og de gode råd er udarbejdet af Tobias Jacoby og Marie-Louise Rønhede, Team Læring og Kommunikation, Gladsaxe Kommune